Hoppa till innehåll

Vårt klubbhus: Hamngården & Hyra lokal

Ordningsregler och information

Klubbhuset

Endast medlemmar /andelsägare och hyrestagare har fri tillgång till  vårt klubbhus Hamngården för att fika, laga lunch/middag, grilla på altanen en skön kväll eller för trevlig samvaro med andra medlemmar. Medlemmarna/andelsägare (ej hyrestagare) har möjlighet att boka & hyra klubblokalen i vårt fina klubbhus, t.ex. för bröllop, bemärkelsedag eller annan privat tillställning.

Om du som medlem / andelsägare vill nyttja klubbhuset reserverat för din och ditt sällskaps räkning måste du boka och hyra klubblokalen. Medlem / andelsägare som nyttjar den fria tillgången av vårt klubbhus samsas i god ton med övriga medlemmar som fritt nyttjar klubbhuset vid samma tillfälle. Om du tar med dig gäster så ansvarar du som medlem / andelsägare och hyrestagare för att deltaga hela tiden och att dina gäster sköter sig. Det är inte tillåtet att som medlem / andelsägare och hyrestagare att ”låna ut” rätten av fri tillgång av klubbhuset till t.e.x. ungdomar i familjen. Föreningen är mån om goda relationer med våra grannar i området. God hänsyn skall alltid visas när du nyttjar lokalen för att undvika onödiga störningar.

Medlemmarna/andelsägare (ej hyrestagare) har möjlighet att använda verkstaden till enklare reparationer (ej plastarbeten) .            Se ordningsregler för  verkstaden 

På grund av de höga elpriserna har styrelsen hösten 2022 beslutat om sänkning av inomhustemperaturen i klubblokalen. Vid uthyrning höjs temperaturen tillfälligt med hjälp av värmepumpen. (Elementen är sänkta  för att hålla ca 14 grader inomhus.)

Under våren 2023 hade någon vid ett tillfälle lämnat kvar brinnande stearinljus i klubblokalen som stod och brann över natten och upptäcktes av städfirman dagen efter. Denna gången gick det bra men på grund av detta är det hädanefter inte tillåtet med levande ljus i klubblokalen.

Nyckel till klubblokalen

Andelsägare och hyresgäster har access till klubblokalen endast med samma nyckelbricka som går till bommen vid infarten till hamnplan. Nyckelbrickan är personlig och får inte lämnas ut till obehöriga. Information om nyckelbrickor hittar du här.

Hyra klubblokalen

Kravet för att få hyra lokalen, som är lämpad för upp till max 80 personer, är att du är MEDLEM/ANDELSÄGARE i Enens Båtägares Ekonomiska Förening. Medlem/andelsägaren skall även själv deltaga i evenemanget.  (De som hyr sin båtplats har således inte möjlighet att hyra klubblokalen)

Enligt styrelsebeslut 17/1 -22 är det inte tillåtet för medlem/andelsägare att hyra klubblokalen för att  arrangera / deltaga i verksamhet för annan extern förening.

OBS! Den som hyr lokalen disponerar samlingslokalen och köket. Toaletter, duschar, bastu och det lilla ”fikarummet” med soffgrupp och verkstaden är alltid tillgängliga för medlemmarna, även när festlokalen är uthyrd, så ytterdörren får inte låsas med nyckel.

Lokalen kan hyras dagtid eller kvällstid. Tre tidsalternativ för bokning finns:

  • -Upp till 6 timmar
  • -Upp till 24 timmar
  • -Upp till 48 timmar

Inom denna tid skall lokalen förberedas, arrangemanget genomföras, och lokalen skall vara städad och återställd. De dagar föreningen har evenemang som sjösättning & upptagning etc. är klubbhuset reserverat för föreningens aktiviteter.

Bord & stolar lånas eller hyrs inte ut separat.

Parkering för dina gäster när du hyr klubblokalen.

  • Sommartid kan dina gäster parkera på hamnplanen i mån av plats. Du som hyrestagare ansvarar för att släppa in dina gäster på hamnplan med din nyckelbricka. Om det är så att bommen behöver vara öppen under en kort stund för att släppa in gäster, tala med klubbhus ansvarig så förklarar han/hon hur man gör. Om det är brist på P-platser på hamnplan så kan dina gäster parkera på den stora gräsplanen på vänster sida av backen ned mot hamnen
  • Vintertid när hamnplanen är full av uppställda båtar rekommenderar vi att dina gäster parkerar på den stora gräsplanen på vänster sida av backen ned mot hamnen.
  • Det är parkeringsförbud på gatan i anslutning till klubbhuset & badplatsen. Det är viktigt att respektera detta.

Vill du  som är medlem /andelsägare boka klubblokalen, titta först i kalendern här på hemsidan för att se om den är ledig vid det tänkta tillfället. Kontakta sedan klubbhusvärdarna helst via mail eller telefon för att boka. Kontaktuppgifter finns på sidan för kontakter till styrelsen. Här finner du  hyresavtal övriga villkor och priser.

Köket

Lokalen är välutrustad med fullständiga kuvert, spis, ugn, mikro, kaffekokare m.m. samt en professionell diskmaskin som diskar torrt på 16 minuter.(program2)  Kylar, frys samt allt som behövs för en lyckad tillställning finns. Det mesta i köksgeråd finns, tycker du att något saknas eller om något går sönder får du gärna själv komplettera, eller meddela klubbhusansvarig. När du har använt glas och porslin etc. i köket; sätt gärna på diskmaskinen eller diska för hand och ställ tillbaka den rena disken i skåpet efteråt.

Bastu

Medlemmarna har även tillgång till vår fina bastu. Tider för nyttjande samt uppdelning damer / herrar finns anslaget vid entrén till bastun.

På grund av de höga elpriserna har styrelsen hösten 2022 beslutat om begränsningar av bastubadandet för att sänka föreningens elkostnader. Information finns anslaget vid entrén till bastun.

Toaletter & duschar

Toaletter finner du innanför entrén från gatan. Lokalen är lättillgänglig även för den som är rörelsehindrad och handikapptoalett finns. Separat toalett för badplatsen finns med entré från utsidan, denna sköts av bad & vägföreningen. För att ha en god trivsel i vårt klubbhus även på toaletterna så finns borstar och rengöringsmedel på varje toalett. Tack för att du gör rent efter dig. Våra duschar är till för att nyttjas när vi bastar, i samband med arbetsdagar eller andra tillfällen då man behöver duscha om man kanske har jobbat med båten. Den som duschar gör rent efter sig med den städutrustning som finns både i duschen och omklädningsrummet. Föreningens duschar  skall inte regelmässigt ersätta den egna duschen hemma.

Städning

Klubbhuset är till för alla i föreningen, och det är vi medlemmar själva som städar och håller lokalen fräsch och trevlig. Tänk på klubbhuset som ditt extra vardagsrum och gör därför rent efter dig (eller hjälp till om du ser att någon annan medlem ”glömt” göra rent efter sig), så att vi behåller trivseln.  Tömning av soppåsar, påfyllning av torkpapper, toapapper och tvål på toaletterna sköts av de som går vakt på sommarhalvåret. Under vinterhalvåret sköts detta av klubbhusansvarig.  Rengöringsmedel och städutrustning finns vid duschar och toaletter, varje medlem städar efter sig.  När du har använt glas och porslin etc. i köket; sätt gärna på diskmaskinen eller diska för hand och ställ tillbaka den rena disken i skåpet efteråt. Vi äger och sköter om vår egendom i hamnen gemensamt!  Från November 2021 köper vi även en städtjänst en gång i månaden för att vårt klubbhus skall vara riktigt rent och fräscht. Varje medlem förväntas fortfarande göra sin del och se till att det är fräscht efter att man har använt vårt klubbhus. I städskrubben finner du det som behövs för att städa.

Kaffe

Det brukar finnas kaffe i en kaffeburk som du får använda – sätt gärna på en hel kanna, för det är säkert någon annan som vill ha också.

Lås & släck

När du lämnar lokalen – kolla om du behöver släcka och låsa efter dig eller om det finns någon annan kvar som kommer att göra det.

Hänsyn

Föreningen är mån om goda relationer med våra grannar i området. God hänsyn skall visas och reglerna för parkering skall följas när du använder eller hyr lokalen för att undvika onödiga störningar. Observera att efter klockan 01.00 ska det vara tyst.

Ansvarig för denna websida: -Ansvarig Hamngården (Uppdaterad 11/8 2023)

Tillbaka till startsidan